Isnin, 3 Ogos 2009

DALAM KAPAL TERBANG

Sebegini memerhati kepulan awan menyindir
dalam desus nafasnya aku duduk terkaku
dan terpanggil merenung kepulan resah
wajah raya langit kelabu mengundang angin celaru
antara dengar dan pandang aku yang keliru

Senyum gadis manis pelayan mewah
terukir penuh sinis dalam paksa diri
adalah rela yang tumpah bersama gaya kerjaya
mengisi ruang perjalanan minat dan mimpi citanya
maka aku tidak peduli pelawaan tanpa rasa
kerana aku masih mahu duduk terkelu
tanpa menyatakan apa-apa ketidakpastian jitu
di sebalik kemelut waktu dan usia
antara mahu dan malu aku seorang lelaki

Jenuh duduk tanpa suara
aku sekadar menelan liur perit
terkumpul sejak diam menerpa
dan aku mengintai gelora gundah
yang masih belum reda-reda
mendesak-desak memalit
memanggil asyik yang bungkam
walaupun tiada apa lagi
pengertian untuk aku rungkaikan
antara suka dan duka
aku yang berkelana

Duduk aku pun mula lesu
menggamit lelap yang yakin
tentang diri bermain teka teki
dengan hidup dan mati
dalam kelu dan kaku duduk sebegini
aku amat yakin belum bersedia
menunaikan janji

Ampunkan dosa aku ini tuhan,
kerana aku yang kerap lupa
duduk di sini tanpa mahu berdiri lagi !

3 Mac 2009
Kuala Lumpur

Tiada ulasan:

Catat Ulasan