Ahad, 3 Mei 2009

NANI BUDAK COMEL



Nani budak comel, separuh umur memintal nakal
berbaju kurung singkat lengan, bertocang rambut beralis mata
petah berkata mengukir jenaka, ketawa kami yang duduk bersama
sambil menilai semula rasa, kenangan lama ketika menduga
makna hidup dulu dan masa depan.

Ayah Nani seorang arkitek berjaya, kreatif mencipta wajah negara
menjadi tanda wibawa ilmu, yang di waris dari luar negara
dan dia juga megah berkata, di Barat sana, kemajuan pesat terwarna
kerana mereka berfikiran terbuka,
Ibunya pula usahawan berwawasan,
melebar empayar mengejar kesenangan
gigih menjejak formula keayuan, agar rupa sentiasa muda
walau deru masa mengejar usia

Nani budak comel yang cantik, fasih mengalun lagu kegemarannya
dan dia jelas peminat setia, mengenal nama dan gaya penyanyi pujaannya
hingga setiap lirik kata menjadi renungan, mengisi dewasanya yang masih panjang
Nani bangga menunjuk gaya, tingkah langkah tarian masa depan
penuh yakin dia menguja, inilah gerak kepuasan
mengikut rentak era kemodenan, aku terpegun kagum melihat telatahnya

Sekadar mengusik aku bertanya, kepada Nani budak comel ceria
kenalkah nama rasul yang setia, membawa cahaya kepada manusia
menerang hidup menuju kebenaran, demi menuju ke arah daerah abadi
Nani tersenyum menjeling manja, tanpa silu Nani bertanya
apakah judul lagu popularnya? aku tergamam sedikit terluka


Nani bijak memutar makna, lantas aku menukar isi cerita
khuatir ayah dan ibunya, menganggap aku sengaja menduga
Aku biar soal diri berkelana, meneka Nani budak comel setia
mengalun hidup mengiringi masa, apakah dia nanti mampu saja
menilai kembali makna peribadi, sebagai seorang insan, bergelar hamba kepada-Nya
sedangkan pengalaman hidupnya, semakin tercalar dalam kedewasaan
seorang budak comel, bernama Nani masih ketawa membawa diri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan